Wells Gray Provincial Park

5 september 2016 - Wells Gray Provincial Park, Canada

Maandag 5 september, Labour Day.

Lekker bijtijds weer wakker met de bedoeling vandaag een mooie dag te gaan beleven, maar kijkend naar buiten lag het meer in de mist en liet de zon weer verstek gaan. We gaan vandaag naar één van de mooiste parken in Canada, te weten het Welsh Gray Park, dat bekend staat om de mooie watervallen en stroomversnellingen, die via trails van verschillende lengtes te bezoeken zijn.
Maar ja, het weer……! Hier nu 10 graden en (naar wij hoorden) in Nederland 27 graden!
Dit weerhield ons er niet van om er toch een fijne dag van te maken. Helaas weer met de nodige regen en dus gepaste kleding aan en paraplu’s op.
Het was de moeite meer dan waard. We hebben prachtige watervallen gezien, zoals de 90 meter brede Dawson Falls en de ongeveer even hoge Helmcken Falls.
Er werd vooraf wel gewaarschuwd voor bruine beren en grizzly-beren en hoe daar mee om te gaan als je ze zou ontmoeten. Dus nam Jaap de berenbellen mee, maar ja……, Cobie ging toch niet met zo’n stom ding lopen!? Dus dat is weer een des-investering geweest! Verder hebben we nog een wandeling gemaakt naar een stroomversnelling waar we mogelijk zalmen konden zien springen. Helaas hebben we noch beren, noch zalmen gezien. Maar voor beide komt later tijdens de reis nog een grotere kans!
En dan moet je nog weten, dat we hiervoor aan het einde van een ge-asfalteerde weg nog 15 km moesten rijden over een zandweg en dat in de regen. Het laat zich niet moeilijk raden hoe de campers er aan het einde van de dag uitzagen. Maar even navraag gedaan en allemaal nog even naar de “carwash” gegaan en de campers voor een paar dollar met de hogedrukspuit bewerkt!
Onderweg hebben we nog hout gekocht om “thuis” een lekker warm en gezellig kampvuur te maken, maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen, omdat er weer een bui aankwam! Thuis gekomen van de carwash weer gezellig een borrel gedronken met z’n allen, behalve Gé. Zij vond het nodig om hun camper nog even helemaal na te lopen met spons en zeem! Het ontbrak haar aan een goede föhn, anders had ze die ook nog ingezet!
Na de borrel allemaal lekker opgefrist en uit eten gegaan bij de “Painted turtle”, het restaurant op deze campground. Deze painted turtle leeft hier overigens ook in het meer! Een deels oranje gekleurde waterschildpad! Voor de geinteresseerden: google maar eens op afbeeldingen van deze schildpad.
Morgen weer een nieuwe dag, waarover verderop weer meer te lezen is.