The historic mailflight

13 september 2016 - Campbell River, Canada

Dinsdag 13 september 2016

Een watervliegtuig, zeehonden, zeeleeuwen, dolfijnen en Cobie en Gé dachten zelfs orka’s te hebben gezien. We hebben er zin in! Vandaag gaan we “The historic mailflight” doen met Corilair. Om 12.00 uur moeten we inchecken, dus we hebben de tijd. Dat komt goed uit, want Cobie en Jaap zitten zonder gas voor de verwarming. Onderweg naar Campbell River town ziet Jaap een tankstation met daarop “GAS”. Dus er naar toe en omdat Jaap het prettig vindt dat we allemaal de camper uitgaan tijdens het tanken, doen we dat. Jaap loopt naar binnen en omdat hij nog nooit gas heeft bijgetankt, vraagt hij de jongedame van het tankstation of zij hem daarbij kan helpen. Vriendelijk als de Canadesen zijn loopt de jongedame mee naar buiten en Jaap wijst haar op de gasvulmogelijkheid achterop de camper. De jongedame kijkt wat vreemd en zegt dat dat toch niet de vulling is voor het gas! Ja hoor zegt Jaap, dat is het wel. Dat heb ik nog nooit gedaan zegt de jongedame en zegt er iemand anders bij te zullen halen. Even later komt een oudere dame naar buiten en als Jaap ook haar op de vuldop van het gas wijst, zegt ook zij dat dit niet de plek is om “gas” te tanken! Na enige communicatie komt Jaap er achter, dat “gas” in Canada dieselolie is en dat wat hij nodig heeft “propaan” is en dat verkopen ze daar niet. Daarvoor verwijst ze naar een iets verder gelegen tankstation. Met enigszins het schaamrood op de kaken rijdt Jaap door naar het volgende tankstation. Binnen gevraagd of iemand kon helpen, bleek dit geen enkel probleem. Even later was het propaan van Jaap en Cobie weer aangevuld en kon Cobie dus de “gebreide broek” uittrekken. Ruimschoots op tijd arriveerden we bij Corilair. Nadat we hadden ingecheckt konden we buiten even genieten van het prachtige weer en de mooie omgeving. Ons (water)vliegtuig lag al klaar en om 12.00 uur werden we gebreefed over onze vlucht. Onze eerste bestemming was het eiland West Redonda, daarna zouden we doorvliegen naar “Stuart Island” en dan door naar Read Island, waarna teruggevlogen zal worden naar Campbell! Rond half één gingen we aan boord van het vliegtuig, maar niet, voordat we een groepsfoto hadden gemaakt bij het vliegtuig. Gerrit mocht plaatsnemen naast de piloot. Anita en Wim namen plaats op de achterste bank en Cobie, Gé en Jaap plaatsten zich op de middelste bank. Hoewel dit wel een beetje krap zat, hoorde je niemand klagen. Langzaam taxide het vliegtuig over het water naar de “startbaan”, de motor begon te brullen en even later kwamen we los van het water. Een totaal nieuwe ervaring voor ons allemaal. Nogmaals, we gaan niet proberen te beschrijven hoe mooi ook deze nieuwe ervaring voor ons was, maar toch: “Awesome”! Fantastisch zoals alles er van boven uitziet. Zo enorm veel eilandjes en al dat water er om heen. Geweldig! Als eerste landen we bij het eiland West Redonda, ten noorden van Desolation Sound en vlak bij de rivierdelta van de Toba river. We konden een eindje het eiland oplopen en belanden in “Refuge Cove”, een favoriete plek voor bootjes en boten die over de kustwateren van Brits Columbia varen. Nadat we daar zo’n 10 minuten hadden rondgelopen gingen we weer aan boord en dit keer ging Jaap voorin zitten, naast de piloot. De volgende stop is Stuart Island. Hier zien we verschillende zeehonden spelen. Ook hebben we hier even tijd om wat te drinken. Dat doen we dan ook en maken tevens wat foto’s van de zeehonden. Als we opnieuw instappen, neemt Wim plaats naast de piloot en gaan we op weg naar Read Island. Onderweg hier naar toe zien we een groep zeeleeuwen luieren in het water. De piloot maakt voor ons speciaal een exra rondje, zodat we dit allemaal goed kunnen zien. Cobie en Gé zijn er van overtuigd dat ze naast dolfijnen ook 2 orka’s hebben gezien. Helemaal zeker hiervan zijn ze echter niet. Op het eiland is niet zo veel te zien, maar onze piloot gaat ons voor naar een schooltje, dat hier op het eiland is gebouwd. Read Island wordt bevolkt door ongeveer 60 personen en het schooltje heeft zo’n 10 leerlingen! Als we er zijn, zijn de leerlingen nog op school. De schooltijden zijn hier zo van 08.30 tot 17.00 uur, Maar, school is alleen van maandag tot en met woensdag! Onze piloot laat ons de sportzaal zien, die bij het schooltje hoort. Een sportzaal waar men zeker in Elst jaloers op zou worden! Een prachtige sportzaal met een nog mooiere houten vloer. De piloot legt ons uit, dat deze sportzaal ook bestemd is voor de bescherming van de eilandbewoners tijdens hevige stormen. Ook diverse sociale activiteiten vinden hier plaats. Ook Read Island maakt deel uit van de Discovery islands tussen Vancouver Island en het vaste land van Britisch Columbia. Voor het laatste traject van onze mailflight neemt Cobie plaats naast de piloot en vliegen we terug naar Campbell River. Onderweg zien we geen bijzonderheden meer. Maar wel natuurlijk al die schitterende eilanden die daar liggen tussen Vancouver Island en het vaste land. Als we uitstappen bedanken we de piloot voor deze 2 en een half uur durende “Awesome” trip en zijn we een enorme levenservaring wijzer. We zijn het er allemaal over eens. Dit was werkelijk “AWESOME”!

1. Ineke:
    14 september 2016
    Spannend en geweldig geschreven.
  2. Guus en Agnes:
    15 september 2016
    Wat een leuke belevenissen !!!!