Calgary-Banff

31 augustus 2016 - Banff National Park, Canada

De tweede dag Canada. We kunnen rustig uitslapen, want door onze verlate aankomst worden we pas om kwart over één opgehaald door het camper verhuurbedrijf.
Maar van uitslapen is bij geen van ons sprake. We zijn allemaal vroeg wakker en ondanks het feit, dat we afgesproken hadden dat ieder z’n eigen gang zou gaan, ontbijten we gezamenlijk om half negen. En een uitstekend ontbijt. De meeste van ons hadden een omelet besteld, maar gezondheidsfreak als ik ben, ontbeet ik met yoghurt, muesli en vruchten.
Na het ontbijt hebben we onze spullen ingepakt en hebben we uitgecheckt. We besloten om ergens koffie te gaan drinken en dat werd in de starbuck in de lounge van het Marriet hotel.
Na de koffie zijn Wim, Anita, Cobie en Jaap naar de Harley dealer gelopen, die toevallig vlak in de buurt zat.
Later troffen we elkaar weer in de lounge van ons eigen hotel en begon het wachten. Kwart over één was er niemand om ons op te halen. Half twee ook nog niet. Toen er om kwart voor twee nog steeds niemand was hebben we vanuit het hotel laten bellen en kregen we te horen, dat de chauffeur “opgehouden was in het verkeer”. Tien minuten later was hij ter plaatse en werden we naar het verhuurbedrijf gebracht.
Na een uitgebreide uitleg over het contract en over het gebruik van de campers konden we eindelijk op weg naar Banff. Onderweg nog even inkopen doen en daarna op weg naar onze eerste campground in Banff National Park.
Daar aangekomen (het was inmiddels 8 uur geweest) hebben we de campers neergezet en aangesloten. Omdat het al zo laat was zijn we met z’n allen in de camper van Jaap en Cobie gestapt en zijn we een snelle hap gaan halen in Banff. Voor 11 uur moesten we terug zijn op de camping en daarna was het dan ook weer tijd voor ons bed. Morgen gaan we Banff verkennen.

1 september 2016 Banff
Vanmorgen doen we even rustig aan. We pakken de tassen uit en richten de campers in. Toch even passen en meten in zo’n beperkte ruimte! Maar het lukt. We raken allemaal onze spullen kwijt. We lopen even rond op de “campground” en besluiten tegen de middag naar de gondola te gaan. Jaap en Cobie zijn opnieuw bereid om hun camper als bus ter beschikking te stellen en we rijden naar de kabelbaan.
Het kost even tijd om een parkeerplaats te vinden, maar nadat dit gebeurd is lopen we naar de ingang, kopen onze kaartjes en gaan met de gondel naar boven, op een hoogte van bijna 2300 meter. Bij het instappen worden we er nog even nadrukkelijk door een persoon uit ons gezelschap op gewezen, dat de kabelbaan van Zwitserse makelij is!
Bovengekomen begrijpen we meteen waarom zo veel mensen op internet schrijven, dat ze superlatieven te kort komen om duidelijk te maken hoe mooi Canada is. GEWELDIG!
Het uitzicht hier is zo prachtig, dat ik niet eens wil proberen om het te beschrijven. We laten de foto’s maar voor ons spreken.
Om met Jaap te spreken: “Als dit het monster is van wat ons verder nog te wachten staat, laat de partij dan maar doorkomen!”
Boven zijn diverse plateaus op verschillende hoogtes. Anita onderneemt nog een poging om naar het hoogste punt te lopen, maar keert halverwege toch maar terug.

Nadat iedereen voldoende heeft genoten van de uitzichten gaan we terug naar beneden.
We rijden terug naar het centrum van Banff en doen nog even inkopen voor het eten van de komende twee dagen. De dames hebben een taakverdeling gemaakt en ieder van hen neemt een deel van de voorbereiding voor haar rekening. Wij mannen hebben “vrijwillig” voorgesteld om na het eten de afwas te gaan doen.
Voor het eten nemen we nog even een borrel en bespreken we de trip van morgen. De weersverwachtingen zijn erg slecht en daar zijn we niet blij mee.
Morgen rijden we het eerste deel van de mooiste weg van de wereld. The Icefields Parkway.

Kijk voor de foto’s van dit verslag in de fotomap “Banff”.

1. Frans bongers:
    6 september 2016
    hallo luitjes ziet er echt super uit .Wij bestellen mooi weer voor jullie rijd voorzichtig en geniet er van dike knuf van ons xxx